Omgaan met een miskraam: deze 5 aandachtspunten gaan je helpen

Het is niet niks als je zwangerschap misloopt, het is een verlieservaring die je raakt. Ineens ben je niet zwanger meer en moet je afscheid nemen van het kindje dat je verwachtte. Het kindje dat je nog niet eens kon leren kennen.

Bij de vrouwen die ik begeleid zie ik vaak dezelfde thema’s terugkomen en ik heb gemerkt dat er 5 facetten of punten zijn die belangrijk zijn om aandacht aan te geven.
Het zijn facetten die naast elkaar en door elkaar lopen, en die steeds weer terug kunnen komen. Ik deel ze graag met je.

Je emoties mogen er zijn

Dat het pijn doet en je er verdriet van hebt vinden we vaak nog wel logisch. Maar er kunnen ook allerlei andere gevoelens zijn. Of dat boosheid is, of teleurstelling, een gevoel van leegte, eenzaamheid, schuldgevoel, schaamte. Het kan allemaal.
Voel gewoon wat er is en probeer dat er te laten zijn. En vind je dat moeilijk als er gevoelens bij je opkomen waar anderen bij zijn, neem dan later even een moment om er naar te kijken als je alleen bent.

Bij afscheid nemen hoort rouwen

Meer weten over rouw kan je helpen om je eigen emoties te herkennen. Als je ernaar gaat zoeken op internet kom je vaak allerlei modellen van rouw tegen.
Maar rouw laat zich niet in modellen vangen, het is geen standaardproces in fases die je in een vaste volgorde doorloopt. Onthoud maar dat in rouw eigenlijk niets normaal is. En tegelijkertijd is alles normaal. Ieder doet het op zijn eigen manier en dat is oké.
Je kunt het zien als een vingerafdruk van verdriet. Je herkent aan de manier waarop de lijnen lopen de vingerafdruk, maar er is geen enkele vingerafdruk gelijk!
Je begrijpt waarschijnlijk al dat je emoties en rouwen door elkaar heen lopen, het is niet eerst dit dan dat…

Herken en erken je grenzen

Het lastige met je grenzen is dat je ze meestal pas voelt als je er overheen bent gegaan… Wel kun je, als dat een paar keer is gebeurd, bij jezelf herkennen wanneer dat moment eraan zit te komen.
Je grenzen zijn per situatie verschillend, je kunt je voorstellen dat het uitmaakt wat je deelt met je omgeving, of je bijvoorbeeld kunt aangeven dat je het even niet ziet zitten om op kraamvisite te gaan.
Om je grenzen kunnen herkennen en aangeven is het belangrijk om te leren luisteren naar jezelf, je onderbuikgevoel.

Plaatsgeven aan je ongekende kindje

Je kindje hoort bij jullie, het maakt deel uit van je systeem. Als het je eerste zwangerschap was, is dit het kindje dat van jullie ouders maakt. Als je kindje plaats mag hebben in je leven komt er rust en ruimte. Dat kun je op verschillende manieren doen, je kunt een plekje in je huis maken, maar ook in de tuin of het bewust een plekje in je hart geven.

Naar ‘waartoe’ in plaats van ‘waarom’

Door betekenis of zin te vinden in wat je is overkomen kun je er op den duur vrede hebben. Begrijp me niet verkeerd: de ervaring op zich is natuurlijk niet zinvol… wel kun je er zelf achteraf zin, of betekenis aan geven. Het gaat dan om het vinden van het waartoe? In plaats van waarom?
Dat is wel een proces dat langzaam gaat, je doet het niet even ‘zomaar’.

Voor mij bijvoorbeeld heeft mijn persoonlijke ervaring met miskramen ervoor gezorgd dat mijn leven een andere richting heeft gekregen, dat ik ben gaan doen wat ik nu doe. Dat geeft voor mij zin aan het korte leven van mijn ongekende kindjes.

Wanneer je deze 5 facetten kunt gaan toepassen, komt er meer rust in je leven. Je kunt daarbij beginnen met kleine veranderingen, die kunnen al rust brengen.
De echte verandering komt als je je emoties er kunt laten zijn en daarnáást je plezier en levenslust weer wordt aangeboord. Dan kan je energie weer stromen en kun je weer vooruit.

Hoe ga je nu deze 5 aandachtspunten toepassen in je leven?

Daar kan ik je bij helpen, want je hoeft het niet alleen te doen. Ik heb ze voor je omgezet in 10 praktische stappen in het online programma ‘Omgaan met je miskraam’ dat in 2017 weer van start gaat, de datum is nog niet bekend. Hier lees je er meer over en kun je je inschrijven.

Ook interessant:

3 gedachten over “Omgaan met een miskraam: deze 5 aandachtspunten gaan je helpen

  1. Pingback: Kun je sterker worden door je verdriet om je miskraam? | Praktijk Janna

  2. Pingback: 1 op de 4, dat ben ik: het verhaal van Melany | Praktijk Janna

  3. Pingback: Waarom is je zwangerschap misgelopen? | Praktijk Janna

Reacties plaatsen niet mogelijk.